۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۷۴۸۰۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۴۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 27 بهمن ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۲۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 142 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 600 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 750 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 142 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 523 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 950 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه امروز از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

دلار که در روزهای اخیر بالای 26 هزار تومان قیمت می خورد امروز با قیمت 25 هزار و 600 تومان در بازار آزاد فروخته می شود.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 100 تومان و درهم امارات 7 هزار و 30 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده ولی قیمت یورو افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  24 هزار و 980 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 480 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 300 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 800 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: دوشنبه 27  بهمن 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24  هزار و 980

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 600

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30 هزار و 300

قیمت یورو (بازار آزاد)

31 هزار و 100

قیمت درهم

7 هزار و 30

قیمت پوند

34 هزار و 500

بروز رسانی: دو‌‌شنبه 27 بهمن ساعت 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  11 میلیون و 300  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 750 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 600 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 400  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 500 هزار

بروز رسانی: دوشنبه 27 بهمن ساعت 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 142  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 523  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 950 هزار

انس طلا(دلار)

1819.6

 

شاخص بورس ۷هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 968میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 7هزار و 690میلیارد تومان در 783هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7هزار و 306واحدی در ارتفاع یک میلیون و 257هزار و 61واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و فولاد خراسان با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 729میلیون ورقه به‌ارزش 17هزار و 361میلیارد تومان در 407هزار نوبت، آیفکس 84واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 731واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگراس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا، زغالسنگ پرورده طبس و سنگ آهن گهر زمین بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت‌های عجیب و غریب در بازار میوه

 در روز های اخیر انواع میوه در بازار قیمت‌های عجیب و غربی از خود ثبت کرده اند به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم  از چند میوه فروشی در خیابان میرازی شیرازی تهران در میان انواع میوه پرتقال به عنوان ارزان ترین محصول حدود 12 هزار تومان قیمت دارد.

بر این اساس هر کیلوگرم موز حدود  50 هزار تومان،نارنگی بندری 55 هزار تومان، سیب زرد  26 هزار تومان و سیب قرمز 27 هزار تومان، نارنگی 29 هزار تومان و پرتقال جنوب 29 هزار تومان، کیوی 17  هزار تومان، لیمو شیرین 16 هزار و 800 تومان و پرتقال تامسون 11 هزار و 600 تومان به فروش می رسد.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: دلیل گرانی میوه را ما نباید بگویییم زیرا ما نیز مصرف کننده هستیم و فقط مصرف کننده بزرگ تر هستیم و خرید ما 200 کیلوگرم تا 2 تن است.

وی افزود: اعضای ما در تعیین قیمت نقشی ندارند و بنابر قیمت عرضه شده در میدان مرکزی میوه و تره بار خرید می کنیم و با سود مصوبی که داریم به فروش می رسانیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: قبل از ما میدان مرکزی، واردکنندگان و حتی صادرکنندگان باید پاسخگو باشند که باعث شده اند قیمت عمده انواع میوه بالا برود که اعضای خرده فروشی اتحادیه ما نیز مجبور به فروش همین محصولات هستند. 

وی با اشاره به اینکه سود مصوب خرده فروشان میوه و تره بار 35 درصد است تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده از این 35 درصد، حدود 9 درصد برای خرده فروشی ها باقی می ماند زیرا باید بخشی از آن به دلیل وجود ضایعات و خراب شدن میوه کم شود و هزینه های کارگری، مالیات و جاری دارند.

کارگر گفت: یک میوه فروش شب که مغازه خود را می بندد 25 میلیون تومان جنس در مغازه دارد اما صبح که دوباره درب مغازه خود را باز می کند 20 میلیون تومان شده  زیرا بخشی از آن از بین رفته است.

وی در ارتباط با ارزان و گران ترین میوه های موجود در بازار گفت: هندوانه با قیمت هرکیلوگرم 2500 تومان تا 4 هزار تومان ارزان ترین و موز با حدود 45 هزار تومان گران ترین میوه های پر مصرف بازار هستند که البته سود خرده فروشی را نیز باید به این نرخ ها اضافه کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد: سود 35 درصد خرده فروشی در تمام میوه ها اعمال نمی شود زیرا با توجه به اینکه خود قیمت اولیه بالایی دارد در صورت اعمال سود معمول خرده فروشی خریداری نخواهند داشت.

 

"طرح جهش تولید مسکن" تا پایان هفته نهایی می‌شود

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر یک‌شنبه‌شب شبکه خبر رفع نقائص و کاستی‌های قوانین و طرح‌های قبلی بخش مسکن را از ویژگی‌های طرح جهش تولید مسکن خواند و گفت: پیش از این نیز ما قوانین مختلفی در بخش مسکن داشتیم، اما به‌جرئت می‌توان گفت قانون جامعی که به همه بخش‌های این عرصه توجه کرده باشد، نداشتیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی برای تأمین مسکن باید به 3 عرصه تأمین منابع مالی، ساخت و حمایت و قیمت‌گذاری توجه داشت افزود: ضروری است که با گرفتن پایه‌های جدید مالیاتی، بازار مسکن از دست دلال‌ها خارج شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهیه طرحی همچون "طرح جهش تولید مسکن" را آرزویی در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: اکنون 2 هفته است که این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: امروز ماده هفدهم از این طرح 22ماده‌ای در کمیسیون عمران بررسی شد و روز 2شنبه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: پیش‌بینی ما این است که تا پایان این هفته، طرح نهایی و در روند قانونی به شورای نگهبان ارجاع شود.

وی با قدردانی از وزیر راه و شهرسازی و همکارانش گفت: در دوره قبلی این وزارتخانه یعنی حدود 6 سال قبل از آمدن آقای محمد اسلامی هیچ اقدام مؤثری نشد و طرح‌هایی هم که ارائه شد، در عمل خروجی واقعی نداشت.

یوسفی افزود: افزایش 500درصدی قیمت مسکن و آرزو شدن خرید و حتی رهن مسکن برای بخش قابل توجهی از مردم به این معنی است که اقدام مناسبی در این عرصه نشده است.

عضو کمیسیون عمران همچنین درباره طرح در حال انجام اقدام ملی مسکن نیز گفت: مصوب شد وام مسکن در این طرح به 150 میلیون تومان افزایش داده شود، اما بازپرداخت اقساط آن که ماهانه چند میلیون تومان است از عهده خانوار‌های فاقد مسکن خارج است.

وی با ابراز اینکه "قرار است امسال 1200 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود" اضافه کرد: این‌که برخی می‌گویند "سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن موجب خلق پول قوی می‌شود و اثر تورمی دارد"، حرف صحیحی نیست، چگونه است که وقتی به بازار مسکن که نیاز مردم است می‌رسیم، می‌گوییم اثر تورمی دارد، اما درباره بازار‌های دلال‌بازی و سفته‌بازی چنین عقیده‌ای نداریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تولید 29 میلیون تن فولاد در کشور گفت: این درحالی است که فولاد مورد نیاز کشور 9 میلیون تن است و در بخش سیمان نیز با همین وضع مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از مفاد طرح جهش تولید مسکن، اجاره‌داری حرفه‌ای و حمایت از صنعتی‌سازی است و بر اساس آن از انبوه‌ساز حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این برنامه با قدردانی از اهتمام نمایندگان برای کمک به روند تولید مسکن گفت: ما از هر قدمی که به تولید مسکن کمک کند استقبال می‌کنیم البته جزئیاتی در این طرح وجود دارد که باید بررسی و رفع اشکال شود.

محمود محمودزاده با اظهار اینکه تولید مسکن متناسب با استطاعت خانواده‌ها یکی از مشکلات عمده این عرصه است ادامه داد: ممکن است تصور بر این باشد که در زمان حاضر با تعداد واحد مسکونی مازاد بر خانوار مواجه هستیم، اما واقعیت این است که فاصله بین استطاعت و توان خرید خانوار‌ها با مسکن زیاد است و امیدواریم این قانون جدید به کاهش این فاصله کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نقاط ضعف قوانین قبلی باید در طرح جدید رفع شود، در دفاع از طرح اقدام ملی مسکن گفت: طرح اقدام ملی مسکن در زمانی که شروع شد از حمایت‌های مالی کافی برخوردار نبود، اما وزارت راه و شهرسازی بین اینکه هیچ کاری نکند و یا اینکه طرحی را لااقل برای طبقه متوسط اجرا کند، دومی را انتخاب کرد.

محمودزاده گفت: طرح اقدام ملی به‌گونه‌ای نوشته شده است که حتی در شرایط سخت اقتصادی فعلی نیز احداث بیش از نیم میلیون واحد مسکونی بر مبنای آن آغاز شده است.

وی تأمین بستر‌های مورد نیاز صنعتی‌سازی را ضروری دانست و افزود: اگر بستر‌های لازم فراهم شود، دیگر نیازی نیست ما از انبوه‌ساز بخواهیم که به این عرصه روی آورد.

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن هم با اشاره به فاصله داشتن قدرت خرید مردم با قیمت مسکن گفت: موضوعی که طرح جهش تولید مسکن به آن توجه داشته است رساندن تولید مسکن به سطح مورد نیاز سالانه کشور است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در این طرح به فناوری‌های نوین ساخت نیز توجه شود.

 

سهام عدالت اموات از مالیات معاف شد

امید علی پارسا، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابلاغیه به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور احکام مالیاتی آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را ابلاغ کرد.

بر اساس تبصره سه ماده دو این ابلاغیه، سهام عدالت به عنوان دارایی های ماترک متوفیان تا تاریخ یکم مرداد ماه امسال معاف از مالیات موضوع بند یک ماده 17 و ماده 143 و ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم است.

همچنین شرکت‌های سهام عدالت استانی باید از روش حسابداری خالص ارزش فروش استفاده کرده و افشاهای لازم را بر اساس استاندارهای حسابداری در صورت‌های مالی انجام دهند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات